Totul despre Green Smoothie

Intalnirea mea cu Green Smoothie

Cred ca am baut primul smoothie din viata mea la 26 de ani. Pana atunci, cuvantul asta ma ducea cu gandul la o combinatie de lapte, inghetata, fructe si/sau ciocolata, un fel de frate al milkshake-ului. Mintea mea asocia smoothie-ul  cu fast food, cu Mc ori Kfc, asta pana in ziua in care am inceput sa-mi documentez viata de viitoare vegana.

Asa am aflat de Green Smoothies, de ingredientele din care sunt facute, de beneficiile lor incredibile si m-am simtit de parca ar fi venit Craciunul din nou in plina vara. Primisem cel mai tare cadou! 🙂 Am inteles din prima ca am nevoie de un blender (in cel mai rau caz de 800 w), de o mana-doua de frunze verzi, de vreo 2 fructe diferite si indulcitor ori scortisoara. Combinatia mea de baza pentru green smoothie ramane: frunze de spanac, 1 legatura patrunjel, 1 mar, o banana, 1 lingurita indulcitor natural, 1 lingurita scortisoara, 1 lingurita turmeric.
Insa am facut nenumarate combinatii de-a lungul timpului. La inceput combinam foarte multe chestii, chiar si legume, pana intr-o zi in care am citit un articol al Victoriei Boutenko, denumita si „mama smoothie-urilor”, care spunea clar ca reteta de smoothie ar trebui sa ramana exprem de simpla: frunze verzi, fructe , apa, atat si nimic mai mult pentru a nu intampina diverse probleme digestive.
Cand, cum si unde a aparut Smoothie-ul?
Strabunicul smoothie-ului de azi e de fapt pureul de fructe care se facea in perioada 1910-1930, in special in America. Stephen Poplawski a inventat primul blender in acea perioada iar lucrurile au devenit extrem de simple. Desi mai existau inctrumente de pasare, tocare si stoarcere, Poplawski a venit cu ideea de a pune o lama la baza recipientului in care se proceseaza fructele/legumele, facand practic primele smoothie-uri. Prin anii ’60, aceasta forma de bautura a inceputs a ia amploare, insa smoothie-ul de la acea vreme nu era decat un soi de suc de fructe cu fructe pasate in el, de unde si consistenta ceva mai groasa. La 10 ani diferenta, oamenii au inceput sa puna lapte peste amestecul de fructe, sa faca diferite combinatii si sa-l vanda in cafenele si restaurante, cu eticheta de produs sanatos.
Tot in 1970, bautura magica a primit oficial numele de „smoothie”. Cel care s-a ocupat de asta a fost Steven Kuhnau, un adolescent cu intoleranta la lactoza care-si dorea foarte tare sa consume smoothie-urile atat de celebre la acea vreme. Neputand insa, Steven a inceput sa faca tot felul de amestecuri din fructe congelate, fructe normale, gheata, nutrienti si suc de fructe in loc de lapte. Gustul combinatiilor lui era atat de bun incat tanarul si-a deschis un magazin de alimentatie sanatoasa numit „The Smoothie King”.
Abia in anii ’90 legatura dintre smoothie si un stil de viata sanatos a inceput sa fie mai solida, asa ca, bautura noastra a luat o alta forma, cea pe care o stim si azi: frunze verzi, fructe si apa.
De ce sa-i fac loc lui Green Smoothie in viata mea?
1. Smoothie-urile reprezinta nutritie in stare pura. Imagineaza-ti ca introduci in organismul tau 2 fructe, o salata de frunze verzi si 400 ml de apa, toate printr-o bautura absolut delicioasa. Ai un pachet de vitamine si minerale.
2. Spre diferenta de sucurile normale de fructe/legume, de la smoothie-uri corpul tau obtine si fibra, ingredientele nefiind stoarse ci doar blenduite.
3. Sunt foarte usor de facut, mult mai rapid decat o salata si mult mai usor de consumat. In plus, iti iei portia zilnica de salata… la pahar.
4. Sunt o buna si de lunga durata sursa de energie. Daca mananci 2 fructe separat, primesti un boost de energie datorita fructozei, insa acesta dispare destul de repede. In schimb, energia primita de la un pahat de smoothie dureaza mai mult, fructoza fiind balansata de nutrientii din frunzele verzi.
5. Sunt minunate in cazul in care iti doresti sa slabesti. Avand multa apa si o cantitate semnificativa de fible, green smoothie-urile te fac sa te simti de parca ai fi mancat o masa completa cu 3 feluri de mancare, in acelasi timp aducandu-ti in corp toti nutrientii de care ai nevoie.
6. Sunt mult mai usor de digerat fiind in stare lichida.
7. Smoothie-urile te mentin hidratat! Expertii spun ca ar trebui sa bem zilnic in jurul a 8 pahare de apa pe zi. In cele mai multe cazuri asta nu se intampla, mai ales in randul celor carora pur si simplu nu le place apa. Daca te numeri printre ei, adauga o cantitate mai mare de apa la deliciosul tau smoothie si in felul asta bei cu placere si iti pastrezi corpul hidratat pe tot parcursul zilei.
Acidul oxalic din frunzele verzi ne distruge sanatatea? Minciuna sau Adevar?
Plecand de la unele zvonuri menite sa tina departe de o alimentatie sanatoasa valul tot mai mare de oameni interesati de starea de bine a corpului lor, s-au tot nascut discutii de-a lungul anilor pe marginea subiectului: acidul oxalic prezent in frunzele verzi ne formeaza pietre la rinichi.
Multiple studii facute in mai multe tari au demonstrat ca, consumul fara masura al produselor de origine animala este riscul major cand vine vorba de formarea pietrelor la rinichi. In articolul original veti gasi 9 studii prezentate si voi traduce doar cateva. Toate demonstreaza ca adevarata cauza a pietrelor la rinichi nu are nici o legatura cu oxalatii din legume verzi.

  1. Leiden University Hospital (The Netherlands) „consumul prea mare de produse animale si sare, au fost recunoscuti ca factori de risc in cazul formarii pietrelor la rinichi.”
  1. Cam la aceleasi concluzii au ajuns si cei de la Kaizuka Municipal Hospital din Japonia. Ei au investigat obiceiurile alimentare a 241 de barbati care aveau un istoric de pietre la rinichi. Au remarcat ca acestia aveau un consum mult mai mare de proteine de origine animala decat alti japonezi sanatosi. Mai mult, acestia consumau 60% din proteina ingerata zilnic in special la masa de seara.
  2. Cercetatorii britanici au ajuns si ei la aceleasi concluzii si au subliniat ca un consum scazut de proteina, precum al vegetarienilor scade riscul formarii pietrelor la rinichi.
  3. Oamenii de stiinta italieni au concluzionat ca „dieta obisnuita a femeilor cu pietre la rinichi recurente, continea un procent mare de proteine, sare si zahar si un procent foarte mic de fructe si legume proaspete.”
  4. Intreg articolul pe acest subiect il gasiti aici: http://greensmoothiesblog.com/oxalic-acid-and-green-smoothies/
La final, va las cateva variante de combinatii magice pentru smoothie-ul vostru de zi cu zi:
Frunze verzi pot fi: salata verde, spanac, kale, patrunjel, frunze de telina etc
Fructe: mere, banane, capsuni, piersici, caise, struguri, cirese, kiwi, pepene etc
Altele: turmeric, scortisoara, seminte de susan, seminte de in macinate , seminte floarea-soarelui, fulgi organici de nuca de cocos, cacao raw, indulcitor natural.
 
Locuri cu inspiratie:
 
green smoothie

Demo culinar cu raw food chef-ul Ligia Pop. Jurnal de Vegan a fost acolo!

In urma cu aproximativ doua saptamani am poposit la minunatul eveniment „Ligia’s Kitchen Live”, mai exact un raw cooking demo cu Ligia Pop, liderul oficial in materie de RawFood din Romania.

Cu cateva minute inainte de inceperea evenimentului m-am oprit la standul Rawyal, in fata caruia am stat minute bune pana sa ma hotarasc ce sa-mi iau. Toate aratau demential, dar m-am oprit intr-un final la o felie de tort raw cu fructe de padure. N-am cum sa va explic cat de bun a fost. 🙂
rawyal2
rawyal1

Intr-una dintre salile unui hotel din Bucuresti, Ligia a sustinut o demonstratie culinara de exceptie. A inceput prin a ne prezenta cateva dintre aparatele cu care ea lucreaza. Ceea ce am apreciat foarte tare a fost faptul ca Ligia a dat si alternative de metode ori de aparatura mai putin costisitoare, a prezentat beneficiile reale ale aparatelor scumpe si i-a sfatuit pe cei aflati la inceputul acestui drum sa nu investeasca din prima in ustensile cu costuri piperate.
Ligia2
Primul preparat a fost un suc verde genial, facut din mere, ghimbir si vlastari de floarea-soarelui. Pentru realizarea sucului verde Ligia a folosit un storcator prin presare la rece. Al doilea pe lista a fost laptele de migdale, pe care sunt sigura ca deja majoritatea veganilor/vegetarienilor si-l fac singuri acasa.
Dupa ce am gustat din ambele licori magice, am urmarit cum se face o painica raw fara deshidrator. Foarte pufoasa, usor amaruie din cauza semintelor de floarea-sorelui, dar extrem de sanatoasa si usor de facut.
Pe lista preparatelor raw a urmat „icrele” din seminte de chia, reteta la care am ajutat si eu putin de tot. 🙂 Trebuie sa stiti ca aceste „icre”, ca si cele de amaranth pe care le-am facut si eu acum cateva luni, au 90% acelasi gust cu icrele de peste. Stiu, si eu sunt inca socata.:D
La scurt timp am aflat si de un dressing extrem de bun, facut din drojdie inactiva, usturoi, ulei si lamaie, cu care Ligia a alintat o salata de vlastari foarte verde si fumoasa. 🙂
Pe final si-a facut intrarea un tort raw genial, fara congelare. Va las poze la finalul textului ca sa-ntelegeti despre ce vorbesc. 🙂
Aceste retete, dar si multe altele, le puteti afla de pe site-ul Ligiei Pop ( http://www.ligiapop.com ) , din cartile acesteia, dar si la urmatoarele demo-uri culinare sustinute de ea.
cartiLigia
In plus, am fost foarte bucuroasa ca am aflat de existenta multor branduri importante din lumea vegana. Si aici ma refer la producatori de aparatura electrocasnica, furnizori de apa alcalina, dar si la firme de cosmetice organice. Va las aici o lista cu toti:  www.kuvings-romania.ro ; www.bioki.ro ; www.rawyal.ro ; www.perlamoldovei.ro ; www.mnoela.ro ; www.obio.ro ; www.rawveganmall.ro
salata cruditati salata vlastari tort raw
eu ligia